نوشته شده توسط : آهن پرایس

 قیمت میلگرد در بازار ایران با کاهش قابل توجهی به زیر سطح ۲۷ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید. این کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد که بازار آهن و فولاد کشور همچنان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مازاد تولید، نوسانات نرخ ارز و کاهش تقاضا قرار دارد. کارشناسان معتقدند کاهش قیمت میلگرد می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای خریداران فراهم آورد، اما از سوی دیگر، چالش‌های صنعت فولاد ایران را نیز برجسته‌تر کرده است...

آهن پرایس: کلیه بازارهای مالی و کالایی در روز اول پاییز روند تقریبا آرامی داشتند و ثبات نسبی و کاهش جزئی قیمت مقاطع طویل و مقاطع تخت در بازار آهن مشهود بود؛ به عبارتی قیمت روز میلگرد و تیرآهن و قیمت انواع پروفیل در غالب مبادی فروش عقب‌نشینی داشت. قیمت دلار نیز در همان کانال 59 هزار تومان با نوسانات جزئی همراه بود.

براساس گزارش‌ها قیمت هر شاخه تیرآهن روز گذشته در برخی مبادی فروش بین 50 تا 150 هزار تومان کاهش داشت، قیمت تیرآهن 14 تا 18 ذوب آهن اصفهان نیز در هر کیلو 30 تا 31 هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها نیز با کاهش 100 تا 500 تومانی عرضه شدند، به طوری که قیمت قوطی پروفیل 2 میل ورق مبارکه در محدوده 36.200 تا 36.800 تومان اعلام شد.

کاهش تدریجی قیمت میلگرد و آهن

قیمت میلگرد آجدار نیز در غالب مبادی فروش با کاهش 200 تا 400 تومانی همراه بود و در برخی کارخانه‌ها هم ثابت اعلام شد، به طوری که کف قیمت میلگرد در بازار در محدوده 26.800 تا 27.200 تومان قرار گرفت. در واقع کف قیمت میلگرد که تا هفته گذشته در کانال 27 هزار تومان گزارش می‌شد روز گذشته وارد کانال 26 هزار تومان شد، به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه 26.500 تومان اعلام شد.

همانطور که از قیمت آهن آلات برمی‌آید اوضاع بازار نسبتا آرام است و به عبارتی توپ در زمین تقاضا است. گویا در حال حاضر بازار به اخبار سیاسی و تنش‌های نظامی(بین ایران و اسرائیل) واکنش چندانی نشان نمی‌دهد؛ از همین رو به عقیده برخی کارشناسان زمان مناسبی برای خرید آهن است؛ اما از طرفی دیگر به دلیل عدم نقدینگی و رکود ساخت و ساز شاهد قفل شدن معاملات هستیم.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی از عرضه 242 هزار تنی آهن اسفنجی است که حدود 57.3 درصد از آن به فروش رسید. طبق آمار قیمت این محصول در مقایسه با آخرین عرضه 1.2 درصد افزایش داشت و نسبت تقاضا به حجم عرضه نیز با افزایش 0.8 درصدی همراه بود.

امروز نیز حدود 218 هزار و 183 تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه می‌شود که هر کیلو از آن با احتساب ارزش افزوده 24 هزار و 165 تومان قیمتگذاری شده است. قیمت شمش بلوم نیز در مقایسه با هفته گذشته حدود 30 تومان کاهش داشته است.

همچنین حدود 2 هزار تن ورق رنگی عرضه می‌شود که قیمت پایه آن 45 هزار و 575 توامن تعیین شده، 2 هزار تن هم ورق سرد B با قیمت 35 هزار و 849 توامن عرضه می‌شود که کاهش 50 درصدی داشته است. علاوه‌بر این ورق گالوانیزه G هم با قیمت42 هزار و 370 تومان حدود 2 تن عرضه می‌شود. در نهایت حجم عرضه آهن اسفنجی بریکت هم 44 هزار تن اعلام شده که قیمت هر کیلو از آن 12 هزار و 463 توامن در نظر گرفته شده است.

مشکل مازاد تولید، چالش صنعت فولاد ایران

صنعت فولاد ایران با چالش جدی مازاد بر ظرفیت تولید مواجه است. این موضوع، به گفته مهران محجوب نژاد، مشاور طرح جامع فولاد کشور، اولین ضربه را به این صنعت وارد کرده است. این مازاد تولید، ضرورت افزایش صادرات و شناسایی بازارهای جدید را دوچندان کرده است.

محجوب نژاد برای مقابله با این چالش، تقویت صادرات را به عنوان یک راهکار اساسی مطرح کرده است. به عقیده وی صادرات پایدار نیازمند رفع موانعی همچون قوانین پیچیده صادراتی، عوارض صادراتی و محدودیت‌های ارزی است.

به گفته وی، در سیاستگذاری‌های اخیر، تاکید بر صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا به جای مواد اولیه مانند سنگ آهن و کنسانتره بوده است. این رویکرد با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور و کاهش وابستگی به صادرات مواد خام گرفته شده است.

چالش‌های صادرات محصولات فولادی

با وجود تلاش‌ها برای افزایش صادرات، صنعت فولاد ایران با مشکلاتی مانند کاهش صادرات در سه ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های حاصل از بازگشت ارز مواجه است که این امر نشان‌دهنده تأثیر چالش‌های کشور بر امر صادرات فولاد است.

محجوب نژاد همچنین افزود، برای افزایش مصرف داخلی و کاهش وابستگی به صادرات، سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی مانند ساختمان، خودرو، زیرساخت و ریل بسیار حائز اهمیت است. این سرمایه‌گذاری‌ها به افزایش تقاضا برای محصولات فولادی و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

اهمیت برندسازی و رقابت در بازارهای جهانی

صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا نیازمند برندسازی قوی و رقابت با تولیدکنندگان بزرگ جهانی است. لازمه دستیابی به این هدف، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، بهبود کیفیت محصولات و ایجاد شبکه‌های توزیع قوی در بازارهای هدف است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خرید هوشمندانه آهن در وضعیت رکود

با این اوصاف صنعت فولاد ایران با چالش‌های جدی مانند مازاد بر ظرفیت تولید و محدودیت‌های صادراتی مواجه است. برای رفع این چالش‌ها، باید بر افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و بهبود محیط کسب و کار تمرکز شود. همچنین، ایجاد هلدینگ‌های بزرگ و تقویت همکاری با صنایع پایین‌دستی می‌تواند به بهبود وضعیت صنعت فولاد کمک کند.

نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت قوطی پروفیل+قیمت میلگرد آجدار+قیمت تیرآهن14 ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 بازار آهن ایران تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی مختلفی از جمله رکود ساخت و ساز، کاهش تقاضای جهانی و افزایش صادرات فولاد ارزان قیمت چین قرار دارد. در ماه‌های اخیر، این بازار با نوسانات شدیدی روبه‌رو بوده است اما با آغاز فصل پاییز، انتظار می‌رود بازار آهن رونق بیشتری بگیرد...

آهن پرایس: فعالیت بازار آهن در نخستین روز پاییز درحالی رقم خورد که شاهد آرامش و ثبات قیمت آهن آلات در تمام زیرمجموعه‌های بازار آهن کشور هستیم و روند کاهشی ملایمی نیز در برخی مبادی فروش گزارش می‌شود. قیمت دلار نیز مطابق یک ماه اخیر همچنان در کانال 59 هزار تومانی متوقف شده و نوسان چشمگیری ندارد.

طبق گزار‌های موجود از بازار آهن داخلی کف قیمت میلگرد آجدار در محدوده 27 تا 28 هزار تومان اعلام می‌شود، قیمت پروفیل 2 میل نیز در محدوده 36 تا 37 هزار تومان برآورد شد.

با توجه به پارامترهای موجود مانند ثبات نرخ دلار، اتصال برق فولادسازان، کاهش تقاضا و ثبات قیمت جهانی فولاد، اگر رویداد سیاسی، نظامی و اقتصادی خاصی رخ ندهد دست‌کم تا زمان انتخابات آمریکا در ماه آبان بازار آهن روند ثابتی خواهد داشت.

به عبارتی دیگر نرخ جهانی سنگ آهن که اساس تعیین قیمت آهن و فولاد در دنیاست مانع مهمی برای بروز نوسانات چشمگیر در بازار داخلی ایران به شمار می‌رود. هر تن سنگ آهن حدود 90 دلار اعلام می‌شود که کمترین قیمت در تاریخ عرضه این محصول است و احتمالا سال آینده نیز این روند تداوم داشته و به زیر 80 دلار نیز برسد.

به طور کلی با در نظر گرفتن چنین عواملی بروز نوسان صعودی قابل توجه در بازار آهن داخلی کمی بعید به نظر می‌رسد. حتی محدودیت‌های صادرات فولاد کشور، محدودیت انرژی، حمایت دولت از قیمت آهن آلات در سطوح پایین یا قیمت‌های بالاتر و عواملی از این دست از بازار جهانی مجزا نیست و در حال حاضر نیز با چالش‌های مانند مازاد تولید داخلی و کمبود انرژی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی هستیم.

به هر جهت آنچه از اوضاع بازار آهن این روزها برمی‌آید عدم نقدینگی و خروج سرمایه‌گذاران از بازار است و نمی‌توان با وضعیت موجود چشم آنداز روشنی متصور شد. به عبارتی دیگر رکود ساخت و ساز و گرانی کم سابقه مسکن و عدم نقدینگی مهمترین پارامترهایی است که مانع سرمایه‌گذاری در بازار آهن می‌شود.

سقوط آزاد قیمت آهن در سایه کاهش تقاضای جهانی

بازار آهن در بحران است. علی‌رغم کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و بهبود برخی بازارهای مالی، قیمت آهن همچنان در حال سقوط است. این کاهش شدید قیمت عمدتاً به دلیل عوامل زیر است:

کاهش تقاضا برای فولاد در چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، به دلیل کاهش شاخص PMI به زیر 50 درصد و رکود در بخش ساختمان‌سازی، یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت آهن است.

چین برای مقابله با رکود اقتصادی، اقدام به صادرات انبوه فولاد ارزان قیمت به بازارهای جهانی کرده است که عرضه مازاد و کاهش قیمت را در پی داشته است.

همچنین کاهش تقاضا برای مسکن در کشورهای بزرگ مانند آمریکا و چین، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ بهره، بر تقاضا برای آهن تأثیر گذاشته است.

از همین رو تا زمانی که چین به سیاست صادرات فولاد ارزان قیمت ادامه دهد و تقاضا در بازارهای جهانی به ویژه در بخش مسکن بهبود نیابد، انتظار می‌رود قیمت آهن همچنان روند نزولی خود را حفظ کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فصل طلایی خرید آهن فرا رسید!

در مجموع، بازار آهن در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این شرایط در کوتاه‌مدت ادامه یابد. با وجود این همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره کردیم وضعیت ثبات در بازار آهن و اصلاح تدریجی قیمت آهن، فرصت مناسبی برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز به شمار می‌رود.

نویسنده: سمیرا افشار


منبع: آهن پرایس



:: برچسب‌ها: قیمت میلگرد آجدار , قیمت آهن ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

قیمت آهن آلات در روز یکشنبه با کاهش قابل توجهی مواجه شد و به نظر می‌رسد بازار در مسیر اصلاح قرار گرفته است. کاهش تولید در برخی کارخانه‌ها به دلیل محدودیت‌های برق و همچنین کاهش تقاضا از مهم‌ترین دلایل این افت قیمت است. کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط فعلی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، به ویژه فصل پاییز فرصت مناسبی برای خریداران و سرمایه‌گذاران ایجاد شده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از روند نوسانات قیمت آهن آلات در روز یکشنبه حاکی است قیمت‌ها در کلیه بازارها رو به اصلاح است، قیمت تیرآهن و قیمت ورق سیاه بیشترین اصلاح را دارند و قیمت میلگرد با کاهش کمتری مواجه است و کف قیمت این محصول همچنان در کانال 27 هزار تومان گزارش می‌شود و قیمت میلگرد در کارخانه‌هایی هم که سایز جور دارند روی مرز 28 هزار تومان اعلام می‌شود که به بهبود تقاضا کمک می‌کند.

کف قیمت پروفیل 2 میلیمتر هم روی 36 هزار تومان اعلام می‌شود که احتمال دارد با اصلاح بیشتری مواجه شود. قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز کاهش داشته و کمتر از قیمت تیرآهن کیلویی اعلام می‌شود اما همچنان تقاضای این محصول ضعیف است.

نیمه دوم سال درحالی رو به پایان است که شاهد رکود عمیقی در سمت تقاضا بودیم و به دلیل محدودیت برق برخی کارخانه‌ها، با کاهش تولید و تعطیلی برخی واحدهای فولادی عرضه نیز با محدودیت‌هایی همراه بود اما با این حال معاملات آهن و فولاد نیز با کاهش چشمگیری مواجه بود.

به عقیده برخی، اگر طبق نظرسنجی‌ها رئیس جمهور منتخب آمریکا کاملا هریس باشد، احتمال بروز نوسان جدی قیمت آهن در ماه آبان بعید به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی ممکن است دولت به تدریج از فاز انقباضی خارج شده و با تأمین مالی بخش مسکن و تخصیص تسهیلات ساخت و ساز، شاهد رونق نسبی بازار آهن باشیم.

گفتنی است از مهرماه تا آذر از این جهت که محدودیت برق کارخانه‌ها رفع شده و فاصله سه ماهه تا قطعی گاز در زمستان داریم، فرصت بسیاری مناسبی برای خریداران، تجار و انبارداران است تا محصولات مورد نیاز خود را در کف قیمت خریداری کنند.

کمبود انرژی گاز و برق فولادی‌ها در چند سال اخیر به بروز بحران‌هایی در این صنعت منجر شده است و آنطور که به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. براساس گزارش منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در 5 ماه گذشته تولید فولاد میانی کشور حدود 5.4 درصد معادل 700 هزار تن کاهش داشته است. بیشترین میزان کاهش تولید هم به میلگرد، نبشی و ناودانی و شمش فولادی اختصاص دارد که به ترتیب حدود 9.2، 13.6 و 7.9 درصد برآورد شده است.

به عقیده عبدالوحید افسری، رئیس هیأت مدیر فولاد شاهرود، قطعی برق امسال به ارزش از دست رفته‌ی بزرگی در این صنعت رقم زده است و طبق تجربه این روند کماکان ادامه خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در انتظار پاییز داغ

اگر ناترازی 30 درصدی گاز و کسری ده درصدی منابع برق کشور را در نظر بگیریم، فولادسازان تأثیر بیشتری از این ناترازی دارند که برای بهبود این وضعیت و رفع چالش‌ها می‌توان برای تأمین برق مورد نیاز از منابع خورشیدی، نیروگاه گازی، و حرارت بازیافتی استفاده کرد.

با این اوصاف و با در نظر گرفتن کلیه پارامترها احتمال افزایش قیمت آهن به ویژه در فصل زمستان مطابق سال‌های گذشته دور از انتظار نیست، از همین رو توصیه می‌شود از اصلاح و ثبات قیمت‌ آهن آلات  که به احتمال زیاد در فصل پاییز با آن مواجه خواهیم شد، نهایت بهره را برده و به خرید آهن مورد نیاز اقدام کنید.

منبع :آهن پرایس

نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت تیرآهن شاخه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن و فولاد در آغاز هفته جاری، همچنان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های داخلی و شرایط جهانی قرار دارد. با وجود ثبات نسبی قیمت دلار، بازار آهن نیز روند آرامی را تجربه می‌کند. کارشناسان معتقدند که عوامل مختلفی از جمله کاهش تقاضا، سیاست‌های انقباضی و نوسانات نرخ ارز بر روند بازار آهن تاثیرگذار هستند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود با ورود به فصل پاییز و افزایش تقاضا، بازار آهن مجدداً رونق بگیرد...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که قیمت آهن آلات در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام می‌شود و قیمت دلار هم در نیمه‌های کانال 59 هزار تومانی با ثبات نسبی همراه است.

به این صورت که قیمت میلگرد آجدار تقریبا در کلیه مبادی فروش با ثبات نسبی همراه است؛ در برخی مبادی فروش ینز شاهد برخی تخفیفات هستیم به طوری که قیمت میلگرد در برخی بنگاه‌ها 26 هزار تومان هم شنیده می‌شود. کف قیمت میلگرد بازار در محدوده 27 تا 28 هزار تومان اعلام می‌شود.

اما قیمت تیرآهن برخلاف روند کلی بازار در برخی کارخانه‌ها افزایشی است به طوری که قیمت تیرآهن ذوب آهن و قیمت تیرآهن فایکو در برخی سایزها با افزایش 10 تا 100 هزار تومان اعلام شود.

قیمت روز پروفیل و قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ علاوه‌بر این قیمت نبشی و انواع ناودانی هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

با این که بازار آهن داخلی همسو با بازار جهانی فولاد روند نسبتا ثابت و کاهشی دارد، تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود که علت اصلی آن را هم می‌توان بی‌پولی عنوان کرد. گفتنی است عدم نقدینگی نه تنها بازار آهن که دامن کلیه بازارها را نیز گرفته است.

در واقع تداوم سیاست انقباضی و بی‌پولی و فشار مالیاتی به کاهش چشمگیر تقاضا منجر شده و مانع از بروز نوسان در بازار آهن و سایر بازارهای مالی شده است.

نکته‌ای که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند در روند بازار آهن تغییر ایجاد کند، انتخابات آمریکا است، اما باید توجه کرد که انتخابات آمریکا چندان پیش‌بینی پذیر نیست و نمی‌توان با اتکا به نتایج نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت.

با این اوصاف از وضعیت فعلی بازار می‌توان اینگونه استنتاج کرد که قیمت آهن آلات دست کم تا نیمه‌های مهر در وضعیت ثابت قرار دارند و فعلا سیگنالی برای افزایش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود. تنها عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها است احتمالا مشکلات برقی کارخانه‌ها و کمبود برخی محصولات و سایزهای پرمصرف در بازار است که البته با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه با رفع تدریجی این محدودیت مواجه هستیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت در بازار آهن؛ خرید یا صبر؟

به هر حال پیش بینی می‌شود طبق تجربه با ورود به فصل پاییز به ویژه از ماه آبان تا حدودی بازار افزایشی شود که از محرکه‌های اصلی آن می‌توان به احتمال افزایش نرخ بنزین و افزایش نرخ دلار اشاره کرد به طوری که احتمالا کف حمایتی نرخ دلار در کانال 60 هزار تومان قرار بگیرد. در چنین وضعیتی پیشنهاد کارشناسان آهن پرایس اقدام به خرید و تهیه محصول مورد نیاز به اندازه مصرف است.



نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت نبشی , قیمت تیرآهن ذوب آهن ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

گزارش‌های بازار حاکی از ادامه روند اصلاحی و کاهش نسبی قیمت آهن آلات و نرخ دلار در روز گذشته است. با وجود این، محدودیت‌های برق و مقاومت تولیدکنندگان در برابر کاهش قیمت، باعث ثبات نسبی قیمت‌ها در برخی از محصولات شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا پایان تابستان و نیمه مهر ماه این روند اصلاحی ادامه دارد و فرصت مناسبی برای خریداران است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و بازار ارز روز گذشته حاکی از تداوم روند اصلاحی و کاهش نسبی قیمت آهن آلات و نرخ دلار است. احتمال می‌رود تا پایان تابستان و نیمه مهر ماه این روند اصلاحی ادامه داشته باشد. گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز از ادامه روند نزولی قیمت میلگرد در بازار آتی چین، در نخستین روز از هفته میلادی حکایت دارد.

براساس شنیده‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته نیز حدود 200.125 تن شمش بلوم فولادی عرضه شد؛ از این میزان 121.700 تن به فرو رسید که رقمی معادل 61 درصد کل عرضه است. قیمت هر کیلو شمش بلوم حدود 24.480 تومان برآورد شد که 390 تومان بالاتر از نرخ متوسط پایه(21.863) اعلام شد.

با کاهش محدودیت مصرف برق کارخانه‌های فولادی حدود 2.5 برابر حجم عرضه شمش افزایش داشت. احتمال می‌رود عرضه هفته بعد نیز این روند صعودی ادامه داشته باشد و شاهد افزایش حجم عرضه و به تبع آن کاهش نسبی قیمت شمش باشیم.

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد در حال حاضر غالب متغیرها ادامه روند کاهشی قیمت روز آهن آلات را آدرس می‌دهد. بر همین اساس روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها قیمت تیرآهن ذوبی در برخی شاخه‌ها بین 10 تا 50 هزار تومان کاهش داشت و این درحالی است که قیمت تیرآهن داخلی در مقایسه با قیمت جهانی بالاتر است و همچنان جای اصلاح دارد.

قیمت روز ورق سیاه نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها شاهد کاهش 200 تا 500 تومانی قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها بودیم. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق استیل و شیروانی هم در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز پروفیل هم در بیشتر کارخانه‌ها ثبات داشت و چند کارخانه هم بین 300 تا هزار تومان کاهش یافت. قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌ها نیز ثابت اعلام شدند و به تبعیت از روند کلی بازار قیمت انواع ناودانی و نبشی نیز در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

با توجه به محدودیت‌های برقی که همچنان در کارخانه‌ها مشاهده می‌شود و روزهای آخر خود را سپری می‌کند شاهد مقاومت غالب مبادی فروش در برابر کاهش قیمت آهن آلات هستیم این در وضعیتی است که در حال حاضر متغیری که به افزایش قیمت اهن امروز منجر شود نه در بازار داخلی و نه در بازارهای صادراتی مشاهده نمی‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بحران انرژی فولادسازان در سرما و گرما

کف قیمت روز میلگرد در بازار بین 27 تا 28 هزار تومان متغیر است و حدود یک ماهی است که در این کانال قیمتی ثبات داشته است و خریدار ترس چندانی روی این محدوده قیمت ندارد و غالب تلاش‌ها نیز برای حفظ قیمت‌های موجود است؛ بر همین اساس مشتریانی که در صدد خرید آهن و میلگرد هستند توصیه می‌شود از فرصت موجود استفاده کنند و خرید خود را به نیمه دوم سال موکول نکنند.

نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت لوله داربستی , قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

بازار ارز و آهن‌آلات در روزهای اخیر شاهد نوساناتی بوده است. در حالی که نرخ دلار و برخی از محصولات فولادی کاهش یافته‌اند، صنعت فولاد کشور با چالش جدی تامین انرژی روبه‌رو است. قطعی‌های مکرر برق در تابستان و نگرانی از کمبود گاز در زمستان، تولید فولادسازان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است...

آهن پرایس: در روز یکشنبه، ۱۸ شهریور ماه، نرخ دلار آزاد با کاهش ۲۵۰ تومانی در پایان روز به ۵۹ هزار و 5۰۰ تومان رسید. این روند کاهشی که از روز شنبه آغاز شده بود، در روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد. به نظر می‌رسد تا پایان نیمه اول سال جاری، بازار ارز نتواند رشد قابل توجهی را تجربه کند.

تحلیلگران معتقدند عوامل مختلفی از جمله کاهش ریسک‌های بین‌المللی و عدم وجود تحریم‌های جدید، از عوامل مهم این کاهش محسوب می‌شود. همچنین، رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای ارز در بازار داخلی، از دیگر دلایل این روند کاهشی است. بانک مرکزی نیز با افزایش عرضه ارز از طریق مرکز مبادله ارز و طلا، به کنترل بازار و کاهش نرخ ارز کمک کرده است.

بازار آهن آلات نیز در روز گذشته شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بوده است. اکثر کارخانه‌های تولیدی، قیمت آهن آلات را بدون تغییر اعلام کرده‌اند. با وجود این، نوسانات جزئی در برخی محصولات و کارخانه‌ها مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در حالی که اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ثابت نگه داشته‌اند، برخی از آن‌ها کاهش قیمت جزئی (۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی) را اعمال کرده‌اند.

همچنین در برخی سایزهای تیرآهن، شاهد کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی در محصولات برخی کارخانه‌ها بوده‌ایم. قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه، در برخی ضخامت‌ها، کاهش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را اعمال کرده است و قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها، حدود ۵۰۰ تومان کاهش داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع پروفیل ثبات قیمت داشتند، قیمت پروفیل نیکان نیز در برخی ضخامت‌ها ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت.  البته کارخانه ناب تبریز قیمت نبشی و ناودانی خود را ۱۰۰ تومان افزایش داده است. در حالی که غالب کارخانه‌ها تغییر قیمتی نداشتند.

افزایش تقاضای نسبی که برای آهن اسفنجی در بورس کالا ثبت شد از اتصال تدریجی برق فولادسازان حکایت دارد. گزارش‌ها از وضعیت تأمین برق تولیدکنندگان در سه ماه گذشته نشان‌دهنده آسیب‌ها و ضررهایی است که به صنعت فولاد وارد شده است. این در حالی است که طبق تجربه سال‌های اخیر احتمالا در نیمه دوم سال نیز با قطعی گاز مواجه خواهیم بود.

در همین زمینه مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان نسبت به تبعات قطی گاز و برق و کاهش تولید مقاطع فولادی اظهار نگرانی کرد و گفت: قطعی برق علاوه بر کاهش تولید، خسارت‌های سنگینی به تجهیزات و تاسیسات فولادسازی وارد کرده است. از جمله این خسارات می‌توان به آسیب دیدن نسوزها و الکترودها، افزایش هزینه‌های تعمیرات و کاهش عمر مفید تجهیزات اشاره کرد. همچنین، کاهش تولید فولاد هرمزگان به دلیل قطعی برق، بازارهای صادراتی این شرکت را به خطر انداخته و موجب از دست دادن برخی مشتریان ثابت شده است.

نگرانی از زمستان و تکرار بحران انرژی

مدیرعامل فولاد هرمزگان، ضمن ابراز نگرانی از تکرار بحران انرژی در فصل زمستان، هشدار داده است که در صورت ادامه این وضعیت، تولید فولاد در کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. وی تاکید کرده است که تامین پایدار انرژی، به ویژه گاز، برای ادامه فعالیت واحدهای فولادسازی ضروری است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نگاهی به وضعیت بازار میلگرد

به عقیده وی قطعی‌های مکرر برق، بزرگترین تهدید برای صنعت فولاد هرمزگان و به طور کلی برای صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود. برای رفع این مشکل، نیاز به اتخاذ تدابیر جدی از سوی دولت و برنامه‌ریزی بلندمدت برای تامین پایدار انرژی است. در غیر این صورت، صنعت فولاد کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و ممکن است بخش قابل توجهی از بازارهای داخلی و خارجی خود را از دست بدهد.


نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت پروفیل ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس، در جدیدترین تحلیل خود از بازار آهن، پیش‌بینی می‌کند که پاییز امسال شاهد تغییر روند در این بازار باشیم. پس از ماه‌های رکود و کاهش تقاضا در تابستان، انتظار می‌رود با افزایش نرخ بنزین و احتمالاً تورم، بازار آهن رونق مجددی پیدا کند اما برخی کارشناسان معتقدند کف حمایتی قیمت میلگرد و نرخ دلار در کانال‌های فعلی حفظ خواهد شد...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در سه ماه تابستان در فاز رکود و انتظار قرار داشت اما از ابتدای شهریور تا حدودی شاهد تشدید این روند بودیم، قیمت اهن الات در پایان هفته گذشته نیز در اکثر حوزه‌ها ثابت اعلام شد و به نوعی شاهد تلاش بازار آهن داخلی برای حفظ قیمت‌های اکتسابی فعلی و جلوگیری از کاهش قیمت اهن و میلگرد هستیم.

همانطور که در گزارش‌های پیشین آهن پرایس نیز اشاره شد؛ کاهش سنتی تقاضای آهن و میلگرد در شهریور ماه، تعطیلات متعدد وسط هفته در این ماه و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، انتظار برای اعلام و اجرای سیاست‌های دولت جدید در زمینه صنعت فولاد، رکود بازار مسکن و محسوس افت ساخت و ساز، کاهش تقاضا برای مواد اولیه و رکود در بازارهای جهانی و کاهش قدرت خرید مردم به کاهش تقاضا و افت معاملات آهن منجر شده است.

به عبارتی شاهد تشدید رکود حاکم بر بازار آهن از ابتدای شهریور ماه هستیم به طوری که حتی محدودیت‌های برق، نوسانات نرخ دلار، کمبود برخی محصولات و برخی سایزها و تسهیل صادرات محصولات فولادی تأثیری بر رونق تقاضا نداشت و به تحریک بازار منتهی نشد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت فعلا سیگنال افزایشی در این بازار جایگاهی ندارد؛ از مهمترین متغیرهایی که در وضعیت فعلی مانع کاهش قیمت روز آهن آلات شده، کماکان مشکلات برقی کارخانجات و محدود بودن خروجی فیزیکی بیشتر کارخانه‌های فولادی است.

 اگر چه در چند روز گذشته شاهد کاهش دمای هوا هستیم اما همچنان بازگشت گرما و اعمال سهمیه‌بندی‌های برقی، دست و پای کارخانجات را بسته است که فعلا این موضوع برای حفظ قیمت‌های کنونی بازار داخلی یک امتیاز مثبت است.

با این تفاسیر و با در نظر گرفتن کلیه متغیرهای موجود، احتمال دارد از نیمه دوم سال و با نزدیک شدن به ماه آبان و انتخابات آمریکا تا حدودی روند بازار و انتظارات، شیب تورم و نرخ دلار و... دستخوش تغییر شده و مطابق سال‌های اخیر رونق تورمی محدودی در بازار ایجاد شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت بازار آهن، رکود یا فرصت؟

به عبارتی دیگر پیش‌بینی می‌شود در سه ماه پاییز روند بازارها کاملا متفاوت با سه ماه رکودی تابستان باشد و نخستین محرک آن را نیز می‌توان احتمال افزایش نرخ بنزین در نظر گرفت. همچنین پیش‌بینی می‌شود با ورود به فصل پاییز کف قیمت دلار در کانال 60 هزار تومانی حمایت شده و تثبیت دهد و کانال ۲۷ هزار تومان هم به کف حمایتی میلگرد تبدیل شود.

نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 انتظار می‌رفت در پی افزایش نرخ ارز در ابتدای روز گذشته، افزایش حجم عرضه‌های بورسی و سیاست تسهیل صادرات فولاد قیمت آهن آلات نیز افزایش بیابد اما وضعیت نابسامان تقاضا و پارامترهای بنیادین از این روند حمایت نکرد و شاهد رکود نسبتا عمیقی در بازار آهن هستیم...  

آهن پرایس: در ابتدای روز گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بودیم به طوری که از کانال 60 هزار تومان نیز فراتر رفتاما در پایان روز کمی عقب‌نشینی کرد و با ورود به کانال 59 هزار تومان در پایان روز حدود 59.450 تومان اعلام شد.

قیمت آهن آلات نیز متأثر از تأثیرات روانی افزایش نرخ دلار در چند روز گذشته برخی از مبادی فروش نیز برای افزایش قیمت آهن آلات در تلاش بودند، اما با وجود وضعیت نابسامان تقاضا این تلاش‌ها چندان مؤثر واقع نشد و حتی پارامترهای بنایادین نیز از این وضعیت بازار حمایت نکرد.

براساس شنیده‌ها کف قیمت میلگرد آجدار در محدوده 27 تا 27.500 تومان قرار دارد و میانگین قیمت این محصول هم همچنان 28 تا 28.500 تومان اعلام می‌شود. این در حالی است که قیمت روز میلگرد در برخی مبادی فروش بین 100 تا 300 تومان افزایش یافت ما در غالب کارخانه‌ها ثابت بود.

همچنین شاهد ثبات قیت تیرآهن در کلیه مبادی فروش بودیم و قیمت روز نبشی و ناودانی هم ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز و نبشی آریان فولا 100 تومان افزایش یافت.

قیمت ورق سیاه نیز در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و ورق روغنی حدود 500 تومان افزایش داشت.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل صنعتی، پروفیل مبلی در غالب کارخانه‌ها ثبات داشتند و شاهد 100 تا 500 تومانی قیمت پروفیل در چند کارخانه بودیم اما انواع لوله‌های درزدار و بدون درز تغییر قیمت نداشتند.

رکود حاکم بر بازار آهن به قفل شدن معاملات در بازار داخلی منجر شده است و طبق گزار‌ش‌های دیروز در بورس کالا نیز شاهد رکود نسبی معاملات بودیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت بازار آهن در تعطیلات شهریور ماه

اگرچه برخی انتظار داشتند با افزایش قیمت دلار، نرخ شمش فولادی در بورس دیروز افزایش بیابد اما رکود عمیق حاکم بر بازار و تعطیلات پیش رو و از طرفی کاهش سنتی تقاضا در شهریورماه، مانع از هر گونه افزایش قیمت بود و حتی سیاست‌هایی همچون تسهیل صادرات نیز معاملات را تحریک نکرد و به طوری که قیمت شمش دیروز نسبت به هفته گذشته از 22.570 تومان به طور میانگین به 22.440 تومان کاهش یافت. البته کاهش قیمت و کاهش معاملات شمش در حالی بود که حجم عرضه شمش افزایش داشت. با توجه به پارامترهایی که اشاره شد بروز نوسانات شدید و بلند مدت در ماه شهریور بعدی به نظر می‌رسد و ممکن است عمق این رکود شدت بگیرد.

نویسنده: سمیرا افشار

 



:: برچسب‌ها: قیمت روز پروفیل ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

در نخستین شنبه ماه، بازار آهن و فولاد با ثبات نسبی همراه بود و نوسانات قیمتی محدودی را تجربه کرد. با این حال، کاهش تقاضا در بورس کالا و انتظار برای اجرای سیاست‌های جدید دولت، سایه سنگینی بر این بازار افکنده است. همچنین، کاهش قیمت صادراتی شمش بلوم و موانع موجود در مسیر صادرات، از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود...

آهن پرایس: فعالیت بازار آهن در نخستین شنبه ماه با ثبات نسبی همراه بود و شاهد نوسانات محدودی در قیمت آهن آلات بودیم. قیمت دلار نیز در ابتدای صبح حدود 59.500 تومان اعلام می‌شود که بیانگر افزایش هزار تومانی نرخ دلار در چند روز گذشته است.

در همین راستا قیمت روز میلگرد در برخی حوزه‌ها کاهش 100 تا 200 تومانی داشت اما غالب مبادی فروش تغییری در قیمت محصولات خوداعمال نکردند. کف قیمت میلگرد در بازار در محدوده 27 تا 27.500 تومانی قرار دارد اما قیمت میلگرد نیشابور 28 هزار تومان اعلام می‌شود که کاربردی‌ترین نرخ میلگرد در بازار است.

قیمت روز تیرآهن نیز در بیشتر کارخانه‌ها ثابت بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی شاخه‌های خود بین 10 تا 20 هزار تومان افزایش ادشت.

قیمت ورق سیاه مبارکه و قیمت ورق گیلان در برخی ضخامت‌ها بین 100 تا 700 تومان کاهش داشت و قیمت ورق سیاه اکسین و کاویان بدون تغییر بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق روغنی نیز در غالب مبادی فروش 300 تا 700 تومان کاهش داشت.

قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل سبک و گالوانیزه در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و قیمت لوله مبلی، لوله گازی، داربستی و ... نیز بدون تغییر عرضه شدند. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی آریان فولاد 200 تومان کاهش یافت.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید بازار آهن و فولاد با وجود تعطیلات مذهبی، طی یک هفته گذشته نسبتا آرام و ثابت بود و بروز نوسانات چشمگیر طی چند روز آینده نیز بعید به نظر می‌رسد.

افت تقاضا در بورس کالا

گزارش‌ها از وضعیت معاملات در بورس کالای روز شنبه حاکی است بازار آهن اسفنجی به فاز تعطیلات فرورفته است و با توجه به تعدد تعطیلات مذهبی در ماه جاری و تجربه سال‌های گذشته، بازار معاملات آهن و فولاد در شهریورماه با کاهش محسوس تقاضا و افت معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا همراه است.

به این صورت که معاملات آهن اسفنجی، میزان عرضه و حجم تقاضا روز شنبه کاهش محسوسی داشت که از علل اصلی آن می‌توان به کاهش تقاضا در ماه شهریور، تعطیلات متعدد در این ماه، انتظار برای اعلام و اجرای سیاست‌های دولت جدید در زمینه صنعت، کاهش تقاضا برای مواد اولیه و رکود در بازارهای جهانی، اشاره کرد.

حجم عرضه آهن اسفنجی روز شنبه 323 هزار تن اعلام شد که تنها 26.8 درصد آن مورد معامله قرار گرفت که معادل 89 هزار و 850 تن برآورد شد. قیمت هر کیلوگرم از این محصول 12 هزار و 4 تومان اعلام شد.

گفتنی است امروز نیز بورس کالا میزبان 685 هزار و 595 تن انواع مقاطع فولادی است که از این میزان حدود 109 هزار و 600 تن به شمش فولادی اختصاص دارد که قیمت آن 22 هزار و 255 تومان در نظر گرفته شده است.

رفع تدریجی موانع صادراتی

در ماه‌های اخیر شاهد کاهش 5 درصدی قیمت صادراتی شمش بلوم ایران بوده‌ایم. این در حالی است که تولیدکنندگان به دلیل مشکلات متعدد از جمله محدودیت‌های برق و موانع قانونی برای ارز حاصل از صادرات، نتوانسته‌اند به طور کامل از بازارهای جهانی بهره‌برداری کنند و تقریبا صادراتی صورت نمی‌گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقابل عرضه و تقاضا در بازار آهن

با وجود اینکه برخی در آستانه فصل سرما هستیم و این موانع در حال رفع شدن است، اما فرصت‌های طلایی صادرات از دست رفته است. کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار جهانی باعث شده تا صادرات شمش بلوم برای تولیدکنندگان داخلی دیگر جذاب نباشد، زیرا قیمت‌های داخلی به مراتب بالاتر است و میل به عرضه در بازار داخل بیش از بازارهای صادراتی است.


نویسنده: سمیرا افشار



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

نوسانات متعددی در قیمت دلار و آهن آلات مشاهده شد. کاهش موقت نرخ دلار در ابتدای هفته، امیدواری‌هایی را برای کاهش قیمت آهن آلات ایجاد کرد؛ اما با بازگشت مجدد دلار به کانال قبلی، این امیدها رنگ باخت. از سوی دیگر، کاهش تقاضا در بازار ساخت‌وساز و مشکلات تولید، بر کاهش قیمت شمش فولاد در بورس کالا نیز تأثیر گذاشته است...

آهن پرایس: گزارش از بازار آهن و دلار حکایت از نوسانات قیمت‌ها در این بازارها دارد. با وجود اینکه نرخ دلار در ابتدای هفته برای مدت کوتاهی به کانال 57 هزار تومان رسید، اما این کاهش دوام چندانی نداشت و روز گذشته بلافاصله به کانال قبلی خود بازگشت. در حال حاضر، نرخ دلار در حدود ۵۸ هزار و ۷۵۰ تومان در نوسان است و به نظر می‌رسد در محدوده قیمتی ۵۹ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان با مقاومت مواجه شده است.

قیمت آهن آلات روز گذشته شاهد نوسانات متعددی بود؛ در حالی که ۳۲ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا منتظر خریدار بود، فروشندگان میلگرد تلاش می‌کردند با افزایش قیمت، بازار را فعال‌تر کنند.

کف قیمت میلگرد در برخی مبادی حتی به کانال ۲۷ هزار تومان رسید و شمار معدودی نیز حتی قیمت‌های 26 هزار تومان را پیشنهاد می‌دادند؛ این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان احتمالا افزایش اخیر قیمت دلار، این تحرکات را در بازار ایجاد کرده است؛ اما با توجه به شرایط فعلی بازار، به نظر می‌رسد این افزایش قیمت موقتی باشد و تأثیر زیادی بر روند کلی بازار نگذارد. از طرفی، ورود برخی کارخانه‌های بزرگ مانند ابرکوه و جهان فولاد سیرجان با قیمت‌های رقابتی، باعث افزایش تقاضا برای محصولات آن‌ها شد.

گزارش از روند نوسانات قیمت آهن آلات در بازار دیروز حاکی است که قیمت روز میلگرد با افزایش 50 تا 100 تومانی عرضه شد. فاصله قیمت کف و سقف بازار میلگرد حال حاضر 4 هزار تومان اعلام می‌شود که این رقم بی‌سابقه است؛ بسته به بارگیری و نوع بار و بار جور از کف ۲۶ تا سقف ۳۰ که یه رکورد قابل توجه است. به عناون مثال قیمت میلگرد نیشابور کارخانه در کانال 25 هزار تومانی و قیمت میلگرد ذوب آهن نیز در مرز کانل 30 هزار تومان گزارش می‌شود.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در هر شاخه بین 10 تا 120 هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز ورق سیاه و سایر ورق‌های گرم در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها با کاهش 200 تا 500 تومانی همراه بود، همچنین قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه و ورق استیل نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل سبک و پروفیل در و پنجره نیز در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند، قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز ثبات داشتند. قیمت روز نبشی، قیمت روز ناودانی و قیمت سپری نیز غالبا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی و ناودانی آریان فولاد 100 تومان کاهش داشت.

کاهش قیمت شمش فولاد در بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالای روز دوشنبه حاکی است بازار شمش فولاد در بورس کالای ایران همچنان با روند نزولی قیمت مواجه است. خبر کاهش قیمت شمش فولاد در بورس کالا، نشان‌دهنده وضعیت پیچیده و چالش‌برانگیز بازار فولاد کشور است. عوامل موثر بر این کاهش قیمت را می‌توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • کاهش تقاضا در بازار داخلی: رکود در بازار ساخت‌وساز و کاهش فعالیت‌های عمرانی به دلیل تغییر دولت و تعطیلات تابستانی، باعث کاهش چشمگیر تقاضا برای محصولات فولادی شده است.
  • مشکلات تولید: قطعی برق مکرر در کارخانه‌ها، تولید را با اختلال مواجه کرده و توانایی تولیدکنندگان برای تامین تقاضا را کاهش داده است.
  • رکود بازارهای جهانی: کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی به ویژه چین، بر قیمت‌های داخلی نیز تاثیر گذاشته است.
  • مشکلات صادراتی: محدودیت‌های صادراتی و الزام بازگشت ارز با نرخ نیمایی، صادرات محصولات فولادی را غیرقابل توجیه اقتصادی کرده است.
  • نبود نقدینگی: مشکلات تامین مالی و نبود نقدینگی کافی در بازار نیز بر کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن داخلی تابع قیمت جهانی

 کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا، می‌تواند به تشدید رکود در صنعت فولاد و کاهش فعالیت‌های تولیدکنندگان منجر شود همچنین کاهش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های تولید، فشار زیادی بر تولیدکنندگان فولاد وارد می‌کند و می‌تواند به زیان‌دهی برخی از آن‌ها منجر شود. کاهش فعالیت در صنعت فولاد، بر صنایع وابسته مانند حمل‌ونقل، ماشین‌آلات و ساخت‌وساز نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

با توجه به عوامل موثر بر کاهش قیمت شمش فولاد، بهبود وضعیت بازار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد. احیای تقاضا در بازار ساخت‌وساز، رفع مشکلات تولید، بهبود شرایط صادراتی و تامین نقدینگی کافی، از جمله عواملی هستند که برای بهبود شرایط بازار مورد نیاز هستند.



:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 262 صفحه بعد